احادیث اعتقادی

اندیشه دینی از دیدگاه امام باقر علیه السلام

اندیشه زلال دینی یعنی همرنگ شدن با اندیشه وحی دین که دو منبع منبع امکانپذیر است. این دو منبع دو کوثر هستند که از یک
حقیقت سرچشمه میگیرند. و در واقع یک حقیقتند به دو تجلی. شناخت دین از غیر عترت اگر به عترت و قرآن پایان نیابد،
شناخت دین نخواهد بود. اگر کسی میخواهد دین شناس باشد، باید قرآن را صحیح و درست بفهمد، و نیز آثار عترت، گفتار و
سیره و رفتار عترت را به صورت عمیق و ژرف آگاهی یابد. در غیر این صورت فهم صحیح دین بر وی ممکن نخواهد بود. هر آنچه
به عنوان دین بیاموزد پنداری بیش نخواهد بود. فهم صحیح دین در محورهای اعتقادی؛ یعنی توحید و باور معاد و رهبری و رسالت
و سایر محورهای پایه ای، اخلاقی و رفتاری. فهم صحیح دین؛ یعنی فهم دین در ابعاد متفاوت فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی،
فرهنگی و اقتصادی. زیرا دین فراگیر است؛ تمام شؤون زندگی دنیایی و آخرتی انسان را فرا میگیرد. فهم صحیح دین؛ یعنی تمام
شؤون حقوقی و روابط اجتماعی بر اساس ضوابط دین تنظیم نمودن. اگر چنین ارزشی برای جامعه فراهم شد، زمینه بالندگی و
پویندگی آن جامعه فراهم است. جامعه بر اساس اندیشههای زلال وحیانی قرآن و عترت جامعه پویا و فرهنگ متعالی، غنی و تمدن
آفرین است. جامعه بر اساس وحی قرآن و عترت جامعه عزتمند و سربلند و سلطه ناپذیر است. جامعه مستقل و پرتلاش در
[ فرایندهای فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی خواهد بود. [صفحه 122
برگرفته از کتاب امام باقر علیهالسلام الگوی زندگی نوشته: حبیب الله احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *