احادیث و سخنان

متن روایت در مورد سوره العلق

ابوالجارود عن ابی جعفر (ع) فی قوله: «وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» قال: اما اهل الجنه فُزوجوا الخیرات الحسان و أما اهل النار فمع کل انسان منهم شیطان؛ یعنی: قُرنت نفوس الکافرین و المنافقین بالشیاطین فهم قرناؤهم. «1» [33]
نقد و بررسی
نقد و بررسی «زوج» در لغت به معنای قرین و همراه شی‌ء است «2». بنابراین معنای آیه «وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» چنین است: روزی که هر نفسی با همجنس و قرین خود جفت گردد.
از آن جا که لفظ آیه، اطلاق دارد و بر مطلق همراهی دلالت می‌کند، تفاسیر گوناگون پیرامون آن ذکر شده است. طبرسی، طیب، زمخشری، قرطبی و رازی هدف از
کتب تخصصی، ج‌5، ص: 134
آن را جمع شدن روح‌ها با بدن‌ها می‌دانند. «1» بعضی گفته اند: آیه بدان معناست که در قیامت، کفار با کفار و مؤمنان با مؤمنان همراه می‌گردند. برخی دیگر از مفسران به مفهوم روایت مذکور اشاره کرده، گفته اند: مقصود آیه شریفه ازدواج اهل بهشت با همسرانی شایسته و نیکو است در حالی که کافران و منافقان و دوزخیان با شیاطین همنشین می‌گردند. «2»
تفسیر اخیر از بقیه برداشت‌ها مطلوب تر است و امام باقر (ع) نیز با توجه به عمومیت لفظ آیه، به عنوان ذکر مصداق بدان اشاره فرمودند. این مفهوم شبیه معنای آیه «وَکُنتُمْ أَزْوَاجاً ثَلَاثَهً» «3»: (شما در قیامت سه گروه خواهید شد) است و می‌فرماید: بر خلاف دنیا که نیکان و بدان در کنار یکدیگر بسر می‌برند در قیامت، افراد به سه گروه تقسیم می‌شوند.
«وَإِذَا الْمَوْءُودَهُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» [9 و 8]
پرسند چو از آن دخترک زنده به گور: به کدامین گناه کشته شده است؟
برگرفته از کتاب روایات تفسیری امام باقر و امام صادق علیهما السلام نوشته خانم لاله افتخاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *