امامت و رهبری، حاکمان زمان

معرفی اهل بیت طهارت علیهم السلام

یک نکته ابهام در اینجا باقی مانده بود که البته آن هم حل شد زیرا شما خوانندگان در خواندن این اوراق اوضاع و احوال آن عصر را در نظر بگیرید نه توسعه امروز مطبوعات و کتب را در آن روز مخصوصا پس از هشتاد سال حکومت اموی بسیار محیط معارف تاریک بوده مردم را در جهالت و ضلالت نگاهداشته بودند تا بتوانند سلطنت مستبده خود را ادامه دهند و لذا در این جا اهلبیت برای مردم مبهم بوده که آیا مراد از اهل بیت آلعقیل یا آلعباس یا دیگران میباشند و لذا چون پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم پس از پیوستگی قرآن و عترت ساکت ماند پرسیدند یا رسول الله مقصود از اهل بیت کیست و منظور شما از عترت کدام است
و این درس بود که امام محمدباقر (ع) نقل کرده فرمود: لو سلمت رسول الله (ص) و لم یبین اهلها لادعی آلعباس و آلعقیل و آلفلان اگر بیان نمیفرمود مردم در شک میافتادند ولی با کمال صراحت در چندین حدیث که تفسیر چندین آیه از قرآن است فرمود مراد از اهل بیت و عترت کسانی هستند که آیه تطهیر درباره آنها نازل شده
انزل الله فی کتابه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا و همه مفسرین از پیغمبر نقل کرده اند که اهل بیت علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) میباشند که در خانه امسلمه بودند و در زیر کساء جمع شدند و این آیه در شان آنها نازل شد
و پیغمبر اضافه فرمود که ان لکل نبی ثقلا و اهلا فهولاء ثقلی و اهلی برای هر پیغمبر ثقلی و اهلی میباشد که این خاندان این چهار نفر ثقل و اهل بیت من هستند که بر همه فضیلت دارند
امام محمدباقر علیه السلام فرمود جعلهم الله مواضع الانبیاء غیر انهم لا یحلون شیئا و لا یحرمونه یعنی خداوند اهل بیت پیغمبر را در مرتبه و مدارج ارتقاء خود رسول الله قرار داد یعنی آنها هم حلال و حرام قرآن را میدانند و به مردم میآموزند.
امام پنجم در ذیل آیه و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاوک فاستغفروا الله و استغفر لهم
[صفحه 173]
الرسول لوجدا و الله توابا رحیما فلا و ربک لا یومنون حتی یحکموک فی ما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلوا تسلیما
یعنی اگر این منافقان در آن هنگام که به نفاق و انکار پرداختند ستم بر نفس خود نمودند و بعد از عبادت بت و طاغوت برگشتند و استغفار نمودند و پشیمان شدند و از تو درخواست شفاعت و قبول توبه کردند و فهمیدند فقط خداوند است که توبهپذیر است که و به پروردگار تو سوگند که وقتی ایمان خواهند آورد که در قضاوت پیشگاه تو حاضر شوند در این روایت فرموده مراد از قضاوت قضاوت علی بن ابیطالب است که پیغمبر خدا او را به قضاوت انتخاب و منصوب کرد فرمود علی اقضاکم و او اهل بیت پیغمبر خدا بود.
و باز در آیات اطاعت امر – اولی الامر – فضل الله – حجه البالغه – صادقین کتاب موسی اماما و رحمه – لکل قوم هاد و غیره فرمود همه این آیات درباره تعیین اهل بیت پیغمبر نازل شده که از دیگران ممیز و مشخص کردند و در آیات و احادیث بسیاری دیگر به نصوص صریحه مانند آیه مباهله – تطهیر – کساء – ثقلین – طیر مشوی – و غیره که در کتاب امیرالمومنین علیه السلام مفصل نقل کردیم اهل بیت عترت و طهارت مشخص گردیدهاند که هیچگونه ابهامی باقی نمیگذارد.
امام محمدباقر علیه السلام در تفسیر آیه و امر اهلک بالصلوه و اصطبر علیها لا نسئلک رزقا نحن نرزقک و العاقبه للتقوی فرمود منظور این بوده که امتیاز اهل بیت را از دیگران مشخص فرماید – و لذا فرمود امرالله نبیه ان یخص اهل بیته و نفسه دون الناس لیعلم ان لاهله عندالله منزله لیست لغیرهم فامرهم مع الناس عامه ثم امرهم خاصه یعنی خداوند تعالی در این آیه به پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم امر فرمود که اهل بیت خود را به آن حال اختصاص دهد که خودش دارای آن حالات بوده تا مردم بدانند برای اهل بیت پیغمبر خدا مرتبه و مقام و منزلتی است که برای دیگران این مقام نیست و لذا در قرآن امر کرده که اهل بیت را به نماز و صبر و شکیبائی و مداومت بر عبادت تاکید کن و غم روزی آنها را نخور ما آنها را رزق و روزی میرسانیم آنها و هر پرهیزکاری را.
لذا پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم هر وقت به اهل بیت خود که علی و فاطمه و حسنین و زینبین بودند آنها را امر به نماز میکرد – و آنها از سایرین به نماز و روزه و حج و سایر عبادات امتیاز داشته.
[صفحه 174]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *