سیره عملی و رفتاری

امام باقر و مبارزه علیه کفر

لزوم مبارزه علیه کفر، شرک و ستم، از جمله محورهای مهم بینش سیاسی قرآن است که بر اساس آن، خط مشیها و مواضع عملی در میدان مسایل سیاسی جامعه، اتخاذ میشود، و امام باقر (ع) بر این محورها تکیه داشت.
مردی از شیعیان، در مورد جنگهای علی بن ابیطالب (ع) از امام باقر سوالهایی مطرح کرد (و چنان که از پاسخ بر میآید، آن مرد در صدد شناخت فلسفهی آن جنگها و دلیل ضرورت و مشروعیت آن بود).
امام باقر (ع) در پاسخ وی فرمود:
خداوند، پیامبرش محمد (ص) را همراه با پنج شمشیر مبعوث کرد.
[صفحه 115]
(به تعبیر دیگر خداوند زمانی که پیام رسالت را به پیامبر اکرم (ص) داد و وی را مسوول رساندن ارزشهای الهی به خلق فرمود، برای هموار ساختن راه و از میان برداشتن موانع این ارزشها، پنج فرمان مبارزه به او داد).
سه شمشیر از آن پنج شمشیر، هماره کشیده و در اهتزاز است و هرگز نباید در نیام رود، مگر آن که دشمن دست از ستیز با اسلام و ارزشهای اسلامی بردارد و شعلههای این نبرد فروکش کند و جنگ، بار بر زمین نهد.
التبه جنگ میان ارزشها و ضد ارزشها (جنگ میان خط انبیا و جبههی کفر و شرک و ستم) فروکش نخواهد کرد، مگر آن روز که خورشید از نهانگاه مغرب طلوع کند (و قائم آل محمد (ص) ظاهر گردد) تنها در آن روز، بشریت روی صلاح و امنیت را خواهد دید. و تنها کسانی سود خواهند برد که دارای پیشینهی ایمانی و ارزشهای عملیاند.
شمشیر چهارم، هماره مترصد فرصت است تا به گام لزوم به اهتزاز در آید.
شمشیر پنجم در نیام است. کشیدنش با دیگران و فرمانش با ما است.
اما آن سه شمشیر آخته، عبارتند از:
1- شمشیر علیه مشرکان عرب (آنان که ظالمانهترین روشها را علیه دین و مومنان به کار گرفتند، و هرگز دست از ستیز و توطئه برنداشتند و جایی برای صلح و مسالمت باقی نگذاشتهاند، تا آن جا که) خداوند دربارهی آنان فرمود: «فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم و اقعدوالهم کل مرصد»… [199].
دومین شمشیر آخته بر کافرانی است که به یکی از کتب آسمانی ایمان دارند، ولی ارزشهای الهی را حرمت نمینهند و به دین حق نمیگروند. خداوند دربارهی آنان فرموده است: «قاتلوا الذین لا یومنون بالله و لا بالیوم الآخر و لا یحرمون ما حرم الله و رسوله»… [200] اینان اگر در سرزمین مسلمانان ساکن باشند، یا باید ایمان بیاورند، یا جزیه بدهند وگرنه محکوم به مرگند… (این حکم به معنای واداشتن کافران به ایمان جبری نیست، بلکه راه دوم؛ یعنی دریافت جزیه و مالیات از ایشان ایمان جبری را
[صفحه 116]
نفی میکند و اصل این حکم، حکمی است رایج و معقول که تمامی حکومتها دربارهی شهروندان خود معمول میدارند و در قابل آن، خدمات رفاهی اجتماعی را به ایشان عرضه میکنند. و چون کافران این گونه مالیاتها را از طریق زکات یا خمس نمیپردازند، تحت عنوان جزیه این مهم را ایفا مینمایند. و تن ندادن به این حکم در حقیقت اعلام ناهمسازی و جنگ با حکومت میباشند.)
سومین شمشیر متوجه مشرکان غیر عرب است…
شمشیر چهارم که باید هماره آماده و مترصد نگه داشته شود، شمشیر علیه ستمکاران، متجاوزان، فساد انگیزان و نیز اهل تاویل است. (اهل تاویل آنانند که با توجیه آیات و احکام الهی، حقایق دین را تحریف میکنند.)
اما شمشیر در نیام، شمشیر قصاص است که خداوند میفرماید: «النفس بالنفس والعین بالعین» تقاضای قصاص با بازماندگان مقتول و حکمش با ما است. [201].
برگرفته از کتاب امام باقر علیه السلام جلوه امامت در افق دانش نوشته آقای احمد ترابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *